Talentpleje
For dig der har lyst og vilje til at dyrke faglige interesser i endnu højere grad.
Coronavirusset har vendt op og ned på mange ting, ikke mindst for de internationale elever på Grenaa Gymnasium, hvoraf mange stadig befinder sig i deres hjemlande og følger undervisningen online. Mange savner klassefællesskabet. Derfor fik Pre-IB’erne i sidste uge den fælles opgave, at lave et magasin med artikler, hvor de bruger hinanden som kilder til at belyse aktuelle emner i verden. Udgangspunktet var, at artiklerne skulle handle om enten coronaepidemien eller Black Lives Matter-bevægelsen, men som det fremgår af magasinet, var der også andre emner, der trængte sig på blandt eleverne.
”Eleverne viste stor villighed til at tage ansvar, selvorganisere og samarbejde på kryds og tværs både fysisk og online. Så med bare 1½ dags intenst arbejde har de formået at frembringe et interessant magasin,” forklarer lærer Claus Løvgren.
Hele processen startede med, at klassen ved afstemning valgte en redaktion på fire medlemmer blandt klassekammeraterne. Derefter gik det slag i slag fra deadline til deadline gennem idéudvikling, skriveproces og redigering
”Det vigtigste pædagogiske sigte med projektet var at sætte eleverne i en situation, hvor de overskred deres spontane første persons perspektiv ved at tvinge dem til at berette om noget tredje via andres perspektiver,” forklarer Claus Løvgren.
”Samtidig var det et formål at give dem en chance for at lære hinanden at kende på nogle andre præmisser end deres forhold til hinanden, deraf kravet om at artiklerne ikke måtte handle om dem selv.”
”Endelig håber vi også, at den dynamiske, selvforvaltede projektform med rollespils-elementer har givet eleverne en anderledes og sjov fællesskabsoplevelse,” slutter Claus Løvgren.