Anti-mobbestrategi for Grenaa Gymnasium
Grenaa Gymnasium ser god trivsel som en væsentlig forudsætning for at såvel elever som medarbejdere oplever skolen som et godt og positivt læringssted.
Formål med anti-mobbepolitikken
Formålet med en anti-mobbepolitik er at undgå mobning ved at have en klar holdning om at mobning er uacceptabelt og ved at have klare retningslinjer for håndteringen, hvis det forekommer.
Der er tale om mobning når, når en eller flere personer regelmæssigt og over længere tid eller gentagne gange, udsætter en eller flere personer for krænkende handlinger, og disse opfattes som sårende eller nedværdigende.
Mobning handler altså om en person der gøres svag i et fællesskab. Mobningen kan derfor gå fra fysisk chikane til nedværdigende brug af sociale medier m.v.
Det betragtes ligeledes som mobning såfremt en elev / ansat udenfor skoletid foretager handlinger der har negative relationelle konsekvenser for arbejdet på skolen. Disse handlinger sanktioneres derfor efter skolens regler.
Mål for anti-mobbepolitikken
Grenaa Gymnasium skal være et trygt sted at være: Et sted hvor mennesker omgås hinanden på en værdig måde og hvor man respekterer hinandens forskelligheder.
Aktiviteter og retningslinjer:
For at forebygge mobning og sikre en god trivsel vil skolen arbejde aktivt med følgende aktiviteter i hverdagen:
Retningslinjerne ved anti-mobning er:
Hvis man overværer en situation / forløb der må karakteriseres som mobning har såvel ledelse som medarbejdere og elever pligt til at gribe ind. Det kan være indgreb i selve situationer eller med henvendelse til en lærer / ledelsen. Enhver henvendelse vil blive behandlet fortroligt.
Enhver elev eller medarbejder, som føler sig krænket eller chikaneret, har så vidt muligt pligt til at sige fra. Det kan gøres direkte til den eller de personer, som udøver mobningen eller til en lærer / ledelsen.
Ledelsen og arbejdsmiljørepræsentanterne er forpligtet til at tage ansvar for at der i dialog med de involverede findes en løsning på problemet og at der følges op over tid.
Ved grovere mobning kan der søges extern rådgivning såfremt ledelsen skønner at dette er nødvendigt.
Sanktioner mod mobning
Skolen skal inden for 10 dage udarbejde en handleplan der beskriver, hvordan den vil forsøge at standse den pågældende mobning. Herunder underrette de relevante personer / forældre. Såfremt dette ikke sker har elever klageret til DCUM.
Mobning sanktioneres jf. arbejdsmarkedets regler og skolens studie- og ordensregler og sanktionerne kan derfor være fra påtale til afskedigelse / bortvisning fra skolen.
Elevtrivselsundersøgelse
Den seneste offentliggjorte undersøgelse kan ses her:
Elevtrivselsundersøgelse HF og Elevtrivselsundersøgelse STX
Grenaa Gymnasiums fornemste mål er at hjælpe eleverne bedst muligt igennem deres uddannelsesforløb.
Udgangspunktet er skolens værdier:
Faglig og social trivsel
Grenaa Gymnasium prioriterer elevernes trivsel højt og skaber rum for forskellighed og individuelle udfoldelsesmuligheder.
Samtidig forventer skolen, at eleverne er indstillet på at yde en indsats for at gennemføre uddannelsen ved at læse lektier, aflevere opgaver, møde til alle lektioner og deltage aktivt i timerne og i skolens liv som helhed.
Skolen lægger vægt på en grundig faglig og social introduktion til uddannelsen og på individuel vejledning i løbet af uddannelsen.
I den enkelte klasse er målet at skabe en god klasserumskultur, der giver plads til den enkelte elev, og som skaber en god balance mellem krav og forventninger til eleven og hensynet til elevernes forskellige grad af interesse og engagement.
Dermed skabes rammer for den gode faglighed, hvor elever og lærere kan udfolde sig i et godt samarbejde.
Hjælp undervejs
For elever, der er i fare for at falde fra uddannelsen, gælder det om at handle så hurtigt som muligt. Elevens vejleder er central i denne proces, der dels drejer sig om at få problemerne kortlagt, dels om at få iværksat støtte til den unge.
Det kan være faglig støtte i form af studiemoduler, lektiecafé, ekstra elev- eller lærerhjælp, læsevejledning mv., men kan også være personlig støtte i form af mentorhjælp, psykologsamtaler mv.
Desuden samarbejdes med eksterne partnere for at fastholde de unge i uddannelsesforløbet. Det drejer sig om UU-Djursland og SPS mv.
Fastholdelsesopgaven er mangesidig og kan kun løses i et tæt samarbejde med en række aktører på skolen.
Hvem gør hvad
Faglærernes opgaver
Teamlærernes opgaver
Vejlederens opgaver
Læsevejlederens opgaver
Ledelsens opgaver
Fra kerneværdier til strategi og handling
Grenaa Gymnasiums kerneværdier er:
Faglighed
Refleksion
Gensidig respekt
Vores mål er at hjælpe dig til at udvikle dig fagligt, socialt og alment, så du lærer at tro på dig selv og dine egne evner. Vi ønsker at så mange elever som muligt tager en videregående uddannelse i Danmark og/eller udlandet.
Værdierne og målene møder du i dagligdagen på skolen. De er også integreret i Grenaa Gymnasiums Strategi 23 27 [link], som er udarbejdet af Grenaa Gymnasiums bestyrelse. Hvert år omsættes strategi og resultater fra selvevalueringerne til skolens handle- og opfølgningsplan: Handleplan 20 21 [link]
Strategi- og handleplanerne fornyes hvert 4. år. De er vigtige elementer i Grenaa Gymnasiums kvalitetetssikring og evalueringsstrategi.