Talentpleje
For dig der har lyst og vilje til at dyrke faglige interesser i endnu højere grad.
Anker Hauge Nielsen blev student fra Grenaa Gymnasium i sommeren 2021 og er straks gået i gang med at uddanne sig til kemiker på Aarhus Universitet.
– Jeg er faldet rigtig godt til på min uddannelse både fagligt og socialt. Jeg har fået nogle gode studiekammerater, og vi er endnu ikke blevet undervist i emner, som jeg ikke allerede kendte til fra kemi-timerne på STX. Opgaverne er også af samme type som dem, jeg kender fra gymnasiet.
Anker fortæller, at han i sin tid valgte STX fordi han var glad for alle fagene i folkeskolen. – På STX ville jeg ikke skulle undvære for eksempel historie eller musik, selvom jeg valgte en naturvidenskabelig studieretning. Efterhånden blev jeg også klar over, at jeg godt kunne lide, at der er mere teori med på STX, fordi det giver en mere grundlæggende forståelse af emnerne.
– Nu hvor jeg er startet på universitetet, kan jeg også se, at de humanistiske fag som for eksempel dansk og oldtidskundskab, er en hjælp, selvom jeg har valgt en naturvidenskabelig uddannelse. Der er f eks. begreber, jeg lettere forstår, fordi vi læste Platon i oldtidskundskab. Og i det hele taget er jeg fra STX vænnet til at skulle sætte mig ind i mange forskellige emner. STX har både bredde og dybde. Det er klart en styrke, og du udelukker ikke noget for dig selv.
Læs mere om naturvidenskabelige studieretninger på Grenaa Gymnasium
Selvom der er mere teoretisk stof at fordøje på STX, så betyder det ikke, at den praktiske dimension mangler. Cirka en tredjedel af undervisningstiden i fag som biologi, fysik, kemi og bioteknologi går med eksperimenter og forsøg i laboratoriet og indsamling af data ude i naturen.
– Selv under nedlukningen lavede vi forsøg. Vores kemilærer nåede lige akkurat at pakke kasser til os med de ting, vi skulle bruge til selv at lave forsøg derhjemme, fortæller Anker. Han fortsætter: – Vi havde en rigtig god lærer i kemi, og vi var et lille hold med kun fem elever. Man tror måske, at det ville være en ulempe med så få elever, men det fungerede bare godt.
Da Anker gik på gymnasiet, havde han længe fysik-studiet på universitetet i kikkerten. Men det ændrede sig. – Det var nok især da jeg var med i kemi-olympiaden i 3.g, at jeg fandt ud af, at det skulle være kemi i stedet for.
-Det er i øvrigt en anden ting, jeg synes er godt ved STX på Grenaa Gymnasium. Der bliver gjort noget ekstra for én. Som nu for eksempel de naturvidenskabelige olympiader, som lærerne tager sig tid til, at man kan være med i, hvis man kan og vil. Og Science Club som er en frivillig aktivitet, hvor man selv bestemmer, hvad man vil lave. Vi lavede nogle “bomber”, husker Anker med et grin. Han husker også tilbage på Naturvidenskabsfestivalen som en god oplevelse. – Jeg var med til at lave kemishowet, som vi selv planlagde fra bunden.
Hvad kan man så blive, når man har læst kemi på universitetet? Anker fortæller, at de fleste bliver ansat i det private erhvervsliv som produktudviklere, fordi kemi er videnskaben om hvordan stoffer reagerer med hinanden. Anker tror dog, at han måske vil være gymnasielærer. – For så vil jeg kunne arbejde med naturvidenskab og mennesker på samme tid.