Når trangen til at handle er i ens DNA

Når trangen til at handle er i ens DNA

Lokalt og globalt engagement

Freja Mønsted Kanna Bennesen Grenaa Gymnasium

Et af de fremmeste formål med et dansk gymnasium, såvel som IB Diploma-programmet, er at forme elever til ansvarlige, reflekterende og aktive borgere, der insisterer på at bidrage til vores fælles samfund – både lokalt og internationalt. I to artikler sætter vi fokus på elever, der allerede er aktivt engagerede i samfundet udenfor skolen.

“Du har lukket min skole!”

Freja Haugaard Mønsted går i 2.g. Hun fortæller, at forældrene engang, da hun endnu ikke var ret gammel, havde hende med til et kommunalvalgsmøde. ”Du har lukket min skole!” konfronterede hun en af lokalpolitikerne. Det politiske engagement og selvtillid nok til at give udtryk for den, har hun med andre ord fået ind med modermælken.

Da hun gik i folkeskole var hun regions-næstformand i Danske Skoleelever. ”Da var jeg med i noget om ordblindhed og om inklusion på tværs af identiteter,” fortæller hun. Nu er hun medlem af DSU (Danmarks Socialdemokratiske Ungdom, og hun ville ønske, at de var nok DSU-medlemmer i Norddjurs til at danne en lokalforening. Hvis de kunne slå sig sammen med dem Syddjurs ville de være nok, men det forhindrer reglerne i DSU.

Så hvordan får man så omsat sit engagement i handling? ”Jeg tager ind imellem til politiske møder med mine forældre, og jeg har også skrevet indlæg i forskellige medier om bl.a. ordblindhed og inklusion i folkeskolen.”

”Jeg har også planer om at hjælpe en af de socialdemokratiske kandidater op til kommunalvalget, altså dele flyers ud og eventuelt svare på spørgsmål,” fortæller Freja.

”Mange unge har jo holdninger til ting, noget de gerne vil sige, men de ved ikke rigtig, hvordan de skal få deres stemme hørt,” siger Freja. Jeg kunne godt tænke mig en ungdomsparti-aften på skolen her op til kommunalvalget. Så kunne det måske udvikle sig til et tværpolitisk forum på skolen, hvor f.eks. mødtes og diskuterede emner.”

Som nævnt har Freja ikke sit politiske engagement fra fremmede og hendes forældre mødte hinanden som DSU’ere. ”Min far var også med til at skrive vedtægterne for Operation Dagsværk tilbage i 1985,” fortæller hun og kigger over på Kanna.

Drevet af retfærdighedsfølelse

Kanna T. B. Bennesen, som går i 3.g, står nemlig i spidsen for Operation Dagsværk-indsamlingen på Grenaa Gymnasium. Indsamlingen foregår først og fremmest ved, at eleverne finder en dags arbejde og donerer deres indtægt til årets indsamling. Skolen bakker indsamlingen op ved at rydde skemaet én dag, så der ikke er noget i vejen for, at eleverne kan vælge at deltage.

I år går pengene til det bl.a. det Danske Hus i Palæstina, som forsøger at være et fristed for børn og unge, hvor de kan finde fællesskab og hjælpe hinanden i et samfund præget af årtiers ustabilitet og krig.

Kannas engagement er drevet af en modvilje mod uretfærdighed og blik for at mange af os er priviligerede. ”Det er uretfærdigt at nogen vokser op med intet og nogle med alt,” siger hun. ”Vi har mulighederne for at hjælpe, så hvorfor ikke bare hjælpe?”

Kanna er meget bevidst om, at årets OD-indsamling let kan blive politiseret, fordi Israel-Palæstina-konflikten i den grad deler vandene. ”Men det handler ikke om politik. Det handler om at hjælpe andre unge,” siger hun. ”Sidste år var OD-indsamlingen til fordel for et projekt for psykisk sårbare unge i Zimbabwe, og året før det gik pengene til unge ambulancereddere i Libanon.”

”Jeg var med i OD i 1.g og så blev jeg formand her på gymnasiet sidste år. Jeg synes, det er et godt projekt, fordi det hele er tilrettelagt fra OD-sekretariatet i København. Det er plug-and-play.”

Ud over at stå for at organisere indsamlingen af dagslønningerne fra arbejdsdagen, organiserer OD-gruppen også en OD-café på Grenaa Gymnasium. Den er er gennem flere år støttet af lokale virksomheder, som har doneret præmier til en tombola.

Læs om Nóra og Lénas deltagelse i Budapest Pride

Hvad leder du efter?